Pocetna Ekonomija Prirodno i čarobno

Prirodno i čarobno

324
0
Podelite

Proizvedeni od najkvalitetnijeg voća bez ijednog dodatka, 10 proizvoda „Čarobne šume“  okosnica su daljeg razvoja preduzetničke firme „Viktorija“ Ljubodraga Vrbića

Ljubodrag Vrbić četrdesetogodišnjak sa Bele Zemlje sigurno korača preduzetničkom stazom kojom je već stigao do mesta kada bi trebalo da odlučiti kako dalje, da širi proizvodnju i tržište za svoju paletu proizvoda „Čarobna šuma“ ili da i dalje ostane u preduzetničkim vodama. Uvek je imao i danas ima bezrezervnu podršku porodice, supruge, roditelja, sestre i jedno je sigurno, LJubodrag i njegova supruga Aleksandra već su veoma bogati ljudi. Roditelji su četvorici sinova, šestogodišnjem Đorđu, četvorogodišnjem Nikoli i blizancima Janku i Vasiliju koji imaju dve godine. Oni bi trebalo da u budućnosti budu najstabilniji oslonac  porodičnom biznisu koji se razvija u okviru preduzetničke firme „Viktorija“ koju čini mini market sa šestoro zaposlenih i proizvodnja trenutno 10 artikala „Čarobne šume“ – sokovi, džem od šipuraka i namazi od kupine i maline bez semenki. Sve se pakuje u staklenu ambalažu, džemovi od kilogram i pola kilograma, a sokovi u flaše od 0,75 i 0,2 litra.

Otac Vojimir, starosedelac Bele Zemlje, alatničar, preduzetnik u duši, pre više od dve decenije napravio je ručnu presu u kojoj su Vrbići prvo za svoje potrebe cedili sok od jabuka kojih su tada imali na svom imanju. Malo po malo, Vojimir pravi svoju savremeniju presu i počinje uslužno sezonsko ceđenje soka od jabuka, ali i pasiranje šipuraka za spravljanje džema. Ubrzo, Vrbići otvaraju prodavnicu, a pre sedam godina, počinju da stvaraju svoje proizvode. Prva dva bili su džem od šipuraka i sirće od divljih jabuka, a malo zatim i sok od jabuka, jabuka-cvekla i jabuka-višnja. Već naredne godine počinje i proizvodnja soka jabuka – malina, a sledeće, paleti sokova pridružuje se i sok jabuka-aronija i sok od paradajza. Poslednje dve godine u asortimanu su i voćni namazi od kupine i maline. Sokovi čine preko 60 posto ukupne proizvodnje.

-Naša receptura je prosta i jednostavna. Mi samo cedimo kvalitetno voće, pasterizujemo ga na 80 stepeni i ništa ne dodajemo, ni vodu, ni šećer ni konzervans, ništa. Osnovni sastojak svakog soka je sok od više sorti jabuka kojem dodajemo jednu četvrtinu soka od malina, kupina, aronije ili cvekle. S obzirom da je baza sok od više sorti jabuka, u kojoj nemamo uvek isti odnos sorti, trenutno u našim uslovima to je i neizvodljivo, zato to i jeste „Čarobna šuma“ – kaže LJubodrag i ističe da su i voćni namazi od kupine i maline drugačiji od drugih, jer ne sadrže semenke, mada se u narednom periodu mogu očekivati i namazi sa semenkama.

U poslednje dve do tri godine Vrbići proizvedu 15 do 20 hiljada flaša soka godišnje. Od značajnih dobavljača u užičkom kraju, obezbedili su kontinuitet u snabdevanju  jabukom dok ostale sirovine kao što je malina, kupina, aronija, skladište u svojoj hladnjači. Samim tim ostvaren je i određeni kontinuitet u proizvodnji. Ipak, za sada u proizvodnji radi samo LJubodrag sa suprugom i kada je potrebno uključe se i roditelji,  a naročito u vreme sazrevanja voća i nekoliko dodatnih radnika. Ipak, proizvodnja za sada još uvek ne radi punim kapacitetom.

-Za sada tako fukcionišemo u okviru porodice, ali mislim da smo dostigli određeni nivo kada smo nadomak narednog koraka koji je najveći i najrizičniji, da proširimo proizvodnju, da povećamo broj artikala, da zaposlimo i radnike. Pre ili kasnije ovaj korak moramo učiniti, ali kada će to biti, videćemo- kaže LJubodrag i nastavlja:

-Sada još uvek više ulažemo u osavremenjavanje proizvodnje nego što zarađujemo, a tako možemo da radimo jer nam market radi uspešno. Ne bismo ni mogli da počnemo obimniju proizvodnju da nismo nabavili savremenu liniju za ceđenje, mašine za punjenje i zatvaranje flaša. Sve što smo do sada ulagali u razvoj, činili smo to iz sopstvenih sredstava i bankarskih kredita.

Sve proizvode Vrbići pakuju u staklenu ambalažu. Uvozna je i nije baš jednostavno doći do potrebnih količina, a plaćanje je unapred. Mnogo je još obaveza koje Vrbić mora da ispuni, a sve košta. Da bi imali što manje problema u naplati potraživanja, rade sa pouzdanim kupcima.

-Bez obzira što se godinama priča kako se ulaže u razvoj male privrede još uvek se kod nas različito tretiraju veliki i mali proizvođači. Na primer, na mojoj etiketi ne može da stoji da je sok bez konzervansa i aditiva kao što to stoji na pakovanjima industrijskih sokova – kaže LJubodrag.

Vrbići „Čarobnu šumu“ proizvode u skladu sa standardima HASSP-a, mada još uvek ne poseduju sertifikat. U planu je ulazak u proceduru dobijanja ovog sertifikata. Redovne i uredne analize obavlja „Jugoinspekt“, a LJubodrag je započeo proceduru zaštite „Čarobne šume“ u Zvodu za intelektualnu svojinu.

Proizvodi „Čarobne šume“ imaju svoje kupce u malim specijalizovanim  prodavnicama u kojima se nude i prepoznatljivi proizvodi užičkog i zlatiborskog kraja u Beogradu, Subotici, na Zlatiboru, u Užicu. Tražnja i tržište postoji, ali Vrbići proizvode koliko mogu. Do sada nisu imali marketinšku strategiju nastupa na tržištu, a nisu nastupali ni na sajmovima. Za postojeći obim proizvodnje to im nije ni bilo potrebno. Kvalitet proizvoda i preporuka postojećih potrošača širili su krug kupaca što je uvek povećavalo i rast proizvodnje. Međutim, ukoliko se odluče na veće proširenje proizvodnje svakako će osmisliti i marketinši nastup. U toku je i izrada sajta.

-Za deset godina voleo bih da firma bude i dalje mala, porodična, ali do 10 zaposlenih u proizvodnji, ne računajući članove porodice. Naša proizvodnja ipak nije profitabilna, ali nam je cilj da ovaj posao kijim se bavimo obezbedi pristojan i normalan život cele porodice. Oprema je skupa i ako nemate nekoliko pouzdanih većih kupaca ne možete se upustiti u proširenje proizvodnje- kaže LJubodrag.

-Česti nestanci električne energije i slabi uslovi za njeno povećanje jačine sputavaju nas u prošenju kapaciteta. Nadam se da će lokalna samouprava, a i dolazak gasa u ovaj deo Bele Zemlje pomoći u rešavanju ovog problema – kaže LJubodrag.

Ostavite odgovor